Monday, July 13, 2009

GADIS MELAYU

"Siapa bilang gadis Melayu tak menawan, tak menarik hati tiada memikat....."

Ianya merupakan antara sebahagian lirik lagu "Gadis Melayu" nyanyian Othman Hamzah.. Dari segi liriknya, boleh mengambarkan betapa manis dan ayunya personaliti seorang gadis Melayu.. Siapa yang tak terpesona dengan lirikan matanya, anggun ayu si dia..?? Terutama sekali bagi gadis Melayu dari negeri Kelantan, Pasir Mas.. Kata orang, gadis-gadis dari sana memang come2 belako.. Tak tau la kebenarannya..

Disini bukanlah penulis ingin membicarakan tentang gadis-gadis Melayu yang menjadi idaman hati, tapi perihal gadis Melayu yang kini ramai yang menjadi mangsa beberapa lelaki asing.. Mengapa mereka ini yang gadis Melayu pilih..? Adakah banyak kekurangan bagi lelaki Melayu itu sendiri..?

Jika kita belek akhbar-akhbar harian, terselit juga kisah anak-anak gadis Melayu yang menjadi mangsa lelaki asing.. Dari kes-kes penceraian hinggalah kes yang melibatkan penyeludupan dadah.. Walaupun sering dikhabarkan perihal kelakuan lelaki asing ini, namun masih ada yang leka.. Masih menagih cinta dan kasih sayang dari mereka walaupun tau akan kesan yang mereka alami andai mereka meneruskan jua..

Mengapa..? Persoalan ini terus diajukan acap kali timbulnya masalah ini.. Namun begitu, kes-kes ini terus menjadi dan berlarutan..

Pernah penulis membelek-belek majalah no 1 negara, Mastika.. Ada satu kisah yang memaparkan tentang golongan pendatang dari benua Afrika.. Ada diantara mereka menunjukkan minat pada gadis-gadis kita.. Seandainya mereka ini beragama Islam, ianya tidak menjadi masalah.. Bagaimana pula pada mereka yang bukan beragama Islam..? Seandainya gadis-gadis Melayu kita tinggi ilmu agamanya serta boleh berdakwah pada mat-mat Afrika untuk memeluk agama Islam, mendalami Islam, ianya suatu yang amat membanggakan.. Tapi sekiranya benda yang terjadi adalah sebaliknya, ia suatu yang menyedihkan..

Rata-rata yang diwawancara menunjukkan mereka meminati gadis-gadis kita hanyalah untuk sekadar hiburan semata-mata.. Tapi, mengapa gadis Melayu yang menjadi pilihan..? Adakah ciri-ciri lemah-lembut serta sopan -santunnya menjadi ukuran..? Jawapannya tidak.. Bagi mereka, gadis Melayu mudah didekati.. Gadis Melayu mudah cair dengan pujukan rayuan serta mudah didampingi untuk dijadikan teman.. Ini diakui sendiri oleh penulis..

Adalah amat menyedihkan melihat gadis-gadis Melayu kita ini dipermainkan, diperlakukan seperti kain buruk.. Apakah nasib mereka selepas ini..? Setelah diperlakukan macam-macam oleh golongan-golongan ini..? Adakah nasib mereka ini berterusan hingga ke lorong-lorong gelap belakang bangunan terbiar..? Menjadi pemuas nafsu bagi golongan yang kemaruk seks..? Umpama habis madu sepah dibuang.. Begitulah ungkapan bagi golongan gadis Melayu yang menjadi mangsa pendatang ini.. Akhirnya, dari seorang gadis sunti menjadi hamba lelaki di lorong-lorong gelap.. Adakah ianya berterusan hingga ke akhir hayat mereka..?

Pernah penulis terserempak dengan beberapa gadis-gadis Melayu ini berdampingan dengan lelaki Cina dan India.. Mereka ini berpelukan, saling bercium lalu menuju ke kelab-kelab malam.. Dari situ, kita boleh mengagak apa yang bakal berlaku.. Adalah begitu menyentap hati apabila melihat gadis-gadis Melayu kita diusung ke dalam kelab, dibelai, diragut kehormatannya serta dibawa masuk ke dalam kereta mewah lalu beransur pergi entah ke mana arahnya.. Itu belum lagi termasuk gadis-gadis kita yang dibelai oleh Mat-mat Saleh di Bukit Bintang.. Juga belum dikira lagi gadis-gadis Melayu yang bekerja di kelab-kelab malam, pusat-pusat karaoke dan kelab-kelab elit.. Mereka ini menjadi pelayan yang menurut sahaja kehendak pelanggan yang mengunjungi kelab tersebut asalkan di beri tips..

Jika dahulu penulis tidak percayakan bualan mulut orang ramai tentang perihal gadis Melayu ini, kini ianya menjadi nyata.. Bukan hanya mata menjadi saksi perlakuan golongan ini terhadap gadis Melayu tapi telinga ini juga pernah mendengar kata-kata yang agak membangkitkan darah penulis.. Seorang rakan sekerja di kilang dahulu yang berbangsa India pernah berkata yang gadis Melayu ini hebat apabila di bawa ranjang.

Mana hilangnya jati diri serta maruah gadis-gadis Melayu ini..? Bangsa Melayu yang terkenal dengan sikap menjaga kehormatan yang tinggi dirobek kini.. Imej ini dicalar oleh segelintir golongan yang mahu mendapat kepuasan dengan menindas bangsa yang sah-sah seagama dengannya.. Ianya sepertilah menjatuhkan agamanya juga.. Ini kerana apabila dicakap tentang Melayu, boleh dinilai apakah agama anutannya.. Bangsa Melayu beragama Islam.. Sejak dari zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.. Namun, jumlah itu dikurangkan oleh segelintir yang mahukan kemewahan dunia semata-mata..

Apa tanggungjawab kita sebagai umat Melayu yang terang-terang beragama Islam untuk menyelamatkan gadis-gadis Melayu ini dari terus menjadi kain buruk mereka yang mahu menjatuhkan Islam..? Apa tidak cukupkan penghinaan mereka terhadap Islam hingga menjadikan gadi-gadis Melayu Islam ini hidangan mereka, pemuas nafsu semata-mata..? Apa peranan kita sebagai penyelamat bangsa untuk menbantu bangsa kita..? Sedangkan dalam Al-Quran ada menyatakan bahawa Allah takkan membantu suatu kaum melainkan kaum itu sendiri yang membantunya...

Akal yang dianugrahkan bukanlah hanya anugrah semata-mata tapi digunakan untuk berfikir tentang baik dan buruk sesuatu perkara..

Renungkan..................


No comments: